Intrebari frecvente

  • Pot obţine un credit de consum de la Provident dacă am fost refuzat deja de alte instituţii financiare?

    Provident ia în considerare toate cererile de împrumut, indiferent dacă solicitantul a fost refuzat de alte instituţii financiare. În același timp, scopul nostru este să acordăm împrumuturi într-un mod responsabil; de aceea evaluăm corespunzător posibilitatea solicitanților de a plăti împrumutul. Facem acest lucru întrucât nu este nici în interesul clienților, nici al nostru să împrumutăm sume de bani pe care aceștia nu își permit să le restituie. De aceea, dacă decizi să soliciți un împrumut, te rugăm să ne oferi informaţii exacte care să ne ajute să evaluăm corect posibilitatea ta de a plăti împrumutul.


  • Când încep să plătesc ratele?

    Dacă ai un împrumut fără serviciul la domiciliu, vei plăti prima rată după 17 zile de la semnarea contractului, prin ordin de plată, din contul tău în contul Provident. Dacă alegi şi serviciul de gestionare la domiciliu a creditului, vei plăti prima rată după şapte zile de la semnarea contractului, agentului Provident, chiar la tine acasă.


  • Care este costul total al unui împrumut şi în ce constă acesta?

    Costul total pentru împrumut este stabilit printr-un contract de credit foarte transparent. Astfel, vei şti de la bun început care este suma împrumutată şi cum urmează să restitui împrumutul.
     
    Costul unui împrumut depinde de tipul acestuia, adică de suma împrumutată şi de numărul de săptămâni în care se face restituirea. Costul total este fix pentru fiecare tip de împrumut şi include comisionul de acordare, cel de administrare, dobânda fixă totală şi, după caz, comisionul de gestionare la domiciliu a creditului. Te rugăm să foloseşti simulatorul de împrumut pentru a stabili tipul de împrumut care ţi se potriveşte şi pentru a vedea cuantumul fiecărui element al costului său.


  • Care este valoarea DAE pentru împrumutul meu?

    Valoarea Dobânzii Anuale Efective (DAE) a împrumuturilor Provident variază între 79,41% şi 104,63%. Este foarte important de precizat că în cazul împrumuturilor pe termen scurt, cum sunt cele oferite de Provident, DAE nu este un indicator relevant, întrucât nivelul acesteia este influenţat în mod categoric de perioada de rambursare şi de periodicitatea plăţilor. De exemplu, un împrumut fără serviciul la domiciliu de 1.500 de lei pe 51 de săptămâni are un cost total de 559,49 lei şi o DAE de 95,75%. Astfel, după cum se observă, DAE nu este exprimarea procentuală a costului total al împrumutului. Costul total este 559,49 lei, este menţionat fără echivoc în contractul de credit şi rămâne fix pe toată perioada împrumutului.

    Pentru a fi relevant, este important ca DAE să fie folosită pentru a compara două produse financiare similare. 

    Odată ales tipul de împrumut, agentul Provident te va informa asupra DAE corespunzătoare împrumutului tău.


  • Ce este serviciul de gestionare la domiciliu a creditului?

    Serviciul de gestionare la domiciliu a creditului este un serviciu opţional, oferit contra cost, prin care poţi primi banii în mână, în maximum 48 de ore, chiar la tine acasă. În acest fel, nu ai nevoie de un cont bancar pentru a lua un împrumut, iar ratele le plăteşti în confortul casei tale, după un program stabilit de comun acord cu agentul tău Provident. În felul acesta vei şti în fiecare săptămână care este situaţia plăţilor tale şi când vei putea beneficia de noi împrumuturi.
    Te rugăm să foloseşti calculatorul de credit pentru a stabili tipul de credit care ţi se potriveşte şi pentru a vedea care sunt costurile acestuia.


  • Ce se întâmplă dacă nu pot plăti o rată la timp?

    Primul lucru pe care îl ai de făcut este să iei legătura cu noi sunând la departamentul de relaţii cu clienţii la 021.9877 pentru a găsi împreună o soluţie pentru situaţia ta. Dacă ai ales şi serviciul de gestionare la domiciliu a creditului poţi stabili direct cu agentul tău o modalitate de reeşalonare a plăţilor. În astfel de situaţii, cel mai important este să dai dovadă de bunăvoinţă şi să colaborezi cu angajaţii şi agenţii noştri pentru a ajunge cu plata ratelor la zi. Doar aşa vei putea beneficia de împrumuturi Provident şi pe viitor.


  • Ce sume de bani pot împrumuta şi pe ce perioade?

    În funcţie de tipul de împrumut dorit, la o primă colaborare poţi solicita sume cuprinse între 500 şi 3.500 de lei. Clienţii existenţi pot obţine până la 5.000 de lei, în funcţie de comportamentul de plată şi de veniturile disponibile. Perioada de rambursare diferă în funcţie de tipul de împrumut ales. Dacă vrei să vezi un exemplu de grafic de rambursare, te rugăm să utilizezi calculatorul de credite.


  • Cum pot solicita un împrumut?

    Pentru a solicita un împrumut de la Provident nu trebuie decât să completezi formularul online şi vei primi un răspuns în cel mai scurt timp. Alternativ, ne poţi contacta telefonic la 021 9877 (apel cu tarif normal) de luni până vineri între 07:30 și 22:00 sau sâmbătă și duminică între 08:00 si 18:00.


  • Cum vă recuperați datoriile? Este adevarat că recurgeți des la executări silite?

    Nu. Întrucât oferim împrumuturi de valoare mică, pe termen scurt, valoarea individuală a datoriilor restante ale unui client nu depășește 5.000 de lei, ceea ce înseamnă că ne este mult mai ușor să găsim soluții flexibile pentru depășirea situațiilor de neplată, pentru fiecare caz în parte. De cele mai multe ori acest lucru înseamnă că le permitem clienților, pentru o perioadă limitată de timp, să plătească săptămânal atât cât își permit sau chiar să reeșaloneze împrumutul pe o perioadă mai lungă de timp, fără niciun cost suplimentar.

    De altfel, una dintre principalele promisiuni pe care le facem clienților noștri este aceea că suntem înțelegători atunci când întâmpină dificultăți reale în restituirea împrumutului. Această promisiune este inclusă în Angajamentul Provident față de clienții săi, un document pe care îl trimitem tuturor clienților noștri și care descrie standardele minime de calitate pe care le pot aștepta de la colaborarea cu noi și care sunt așteptările noastre. În egală măsură, clienții știu că a fi la zi cu plata ratelor este una dintre condițiile prin care pot beneficia de noi împrumuturi și pe viitor, iar cea mai mare parte din ei sunt deja la cel puțin al doilea împrumut.

    În cazul în care clienții refuză în mod repetat să colaboreze cu compania noastră pentru plata restanțelor, aceștia sunt transferați fără niciun cost suplimentar la departamentul intern de recuperare a datoriilor. Ca orice altă instituţie financiară, în ultimă instanță, nu excludem posibilitatea aplicării legislaţiei în vigoare pentru recuperarea datoriilor; până în acest moment nu am făcut-o niciodată.


  • De ce documente am nevoie pentru a solicita un împrumut și care este venitul minim?

    Ai nevoie de un act de identitate care să certifice cetăţenia română şi domiciliul stabil într-unul dintre oraşele în care oferim împrumuturi, o dovadă a unui venit cert (ex: fluturaș de salariu sau cupon de pensie) și, după caz, o dovadă a unui cont bancar deschis în lei pe numele tău la orice bancă din România. Dacă alegi serviciul de gestionare la domiciliu a creditului primești banii în mână în maximum 48 de ore de la apel, caz în care contul bancar nu mai este necesar.

    Venitul minim disponibil per solicitant trebuie sa fie de 300 de lei. Oferim imprumuturi persoanelor cu vârsta peste 18 ani.

    Te rugăm să foloseşti simulatorul de credit pentru a stabili tipul de credit care ţi se potriveşte şi pentru a vedea care sunt costurile acestuia.

    Pentru a afla care este suma maxima pe care o poți primi cu venitul tău te rugăm să suni la departamentul nostru de relații cu clienții la 021 9877 000 (apel cu tarif normal) de luni până vineri între orele 8:00 și 22:00 sau sâmbătă și duminică între orele 8:00 si 18:00.


  • Este adevărat că agenţii câștigă cu precădere din încasări și că această abordare îi face să pună presiune pe clienţi să plătească?

    Structura de comisionare a agenților noștri are la bază un principiu esențial: recompensarea creșterii sănătoase a portofoliului de clienți. Oferim un stimulent pentru atragerea de clienți noi, însă cea mai mare parte a câștigurilor vine din comisioanele pentru încasări, tocmai pentru vrem să încurajăm un comportament responsabil.

    Toţi agenții beneficiază de programe de informare şi consiliere gratuite şi de îndrumare constantă întrucât ne dorim să oferim de fiecare dată cele mai bune servicii. Respectăm dreptul la intimitate al clienţilor, nu încurajăm comportamentele agresive, ameninţătoare sau intruzive şi avem instrumente eficiente care le permit clienţilor noştri să ne trimită comentariile şi sesizările lor şi facem tot posibilul să le răspundem în maximum trei zile lucrătoare.

    În egală măsură, agenţii sunt la rândul lor conștienți că relația pe care o dezvoltă cu clienții este crucială pentru succesul lor. Recomandările de la clienți existenți sunt cele care generează cele mai multe solicitări noi de împrumut; cu alte cuvinte, este firesc ca un agent să își dea silința să își încânte clienții cu servicii de calitate: pe de o parte, clienții mulțumiți plătesc la timp, pe de alta, recomandă produsele și serviciile noastre și altor prieteni sau cunoscuți.


  • Este adevărat că DAE la imprumuturile Provident depăşește 100%?

    În unele cazuri, da: valoarea dobânzii anuale efective (DAE) a împrumuturilor variază între 89% și 104%. Știm, pare uriașă. Însă DAE nu este întotdeauna ceea ce pare, mai ales pentru împrumuturile de valoare mică, pe termen scurt, cum sunt cele pe care le oferim noi. Practic, orice creditor care calculează DAE pentru valori mici, pe termen scurt, va afișa DAE mult mai mari decât cele pentru împrumuturi de valoare mare, pe perioade foarte lungi. De exemplu, pentru un împrumut de 1.000 de lei pe 44 de săptămâni cu un cost total fix de 335,58 de lei, DAE este 102,31%, deși costul total raportat la suma împrumutată este doar 33,56%!

    Cu alte cuvinte, DAE nu este simpla adunare procentuală a tuturor costurilor unui credit. Cheia utilizării DAE este calcularea ei pentru aceleaşi condiţii de sumă, perioadă de rambursare, număr de rate, tip de dobândă, întrucât valoarea DAE diferă sensibil în funcţie de aceste variabile. Să luăm un exemplu:

     Perioada rambursare
     6 luni
     12 luni (1 an)
     24 luni (2 ani)

     Valoare credit – 2.000 lei

     Dobândă - 13%

     Comision inițial - 5%

     DAE = 36%  DAE = 25,40%  DAE = 19,80
     Suma totală de plată
     2.177 lei
     2.244 lei
     2.382 lei

     

    Știm, pare incredibil: pe măsură ce perioada de rambursare crește, DAE scade, deși costurile propriu-zise cresc! Cu alte cuvinte, un DAE mai mic nu înseamnă neapărat un cost mai mic.

    În plus, e bine de știut că DAE nu ţine cont de o serie de taxe cum ar fi comisionul de penalizare în caz de întârziere a plăţii unei rate, comisionul de rambursare anticipată sau orice alt cost care nu poate fi estimat la momentul solicitării/acordării împrumutului. Cu alte cuvinte, DAE calculată inițial este valabilă până în momentul în care se face o plată anticipată, se modifică dobânda sau sunt aplicate penalități pentru întârziere la plată.

    Nu în ultimul rând, DAE nu ține cont de alte aspecte mai puțin tehnice, însă la fel de importante, cum ar fi rapiditatea cu care este emis împrumutul sau calitatea serviciilor oferite, elemente care pot face la fel de bine diferența între oferte de credit.

    Mai multe despre cum se calculează DAE și cum poate fi folosită pentru a alege împrumutul potrivit găsești pe www.totuldespredae.ro.


  • Este adevărat că dobânda (sau costul total al unui împrumut) este de peste 100%?

    Nu. Dobânda fixă anuală totală variază între 17% si 45% în funcție de suma împrumutată și perioada contractului. Costul total fix raportat procentual la suma împrumutată pentru varianta prin transfer bancar variază între 30% și 48%. Serviciul la domiciliu, care presupune înmânarea banilor în maximum 48 de ore și încasarea ratelor săptămânale de la domiciliul clienților, este un serviciu opțional (deci clienții aleg în mod expres să beneficieze de el), oferit contra cost. Costul procentual al serviciului la domiciliu, raportat la suma împrumutată, variază între 37% și 63%, în funcție de suma împrumutată și de perioada contractului.

    În oricare caz, atunci când analizăm costurile noastre cu cele ale altor instituții financiare, este important să avem în vedere faptul că, fiind o IFN, Provident nu poate atrage depozite de la populaţie (deci trebuie să se împrumute la rândul său) iar costurile noastre acoperă riscul pe care ni-l asumăm oferind împrumuturi fără garanţii. Acest lucru este cu atât mai important cu cât Provident nu percepe penalităţi pentru întârziere la plată, ceea ce înseamnă că suma datorată nu poate creşte pe perioada împrumutului, cum se întâmplă adesea la alţi creditori.

    De altfel, clienții apreciază în primul rând aspectul uman al afacerii noastre, adică modul în care sunt tratați, atenția și calitatea serviciilor pe care le primesc. Credem că ceea ce ne diferențiază de alți creditori este acest serviciu personalizat care derivă din relația agent-client. Oferim fără birocrație acces rapid la finanţare, costuri transparente şi fixe pe toată perioada împrumutului, confort şi servicii de calitate. Nu întâmplător cea mai mare parte a clienților noștri aleg serviciul suplimentar de gestionare la domiciliu. Ei apreciază faptul că pot alege să beneficieze de vizita săptămânală a unui agent și de faptul că primesc banii acasă în mai puțin de 48 de ore. Peste 90% dintre toate împrumturile pe care le-am acordat în 2012 au fost către clienți care au ales serviciul suplimentar de gestionare la domiciliu.



  • Este adevărat că produsele Provident se adresează și unor oameni needucați financiar?

    Da, însă creditarea responsabilă și educația financiară sunt două componente esențiale ale modelului nostru de afaceri. Produsele noastre se adresează și persoanelor cu venituri medii și mici, care sunt adesea trecute cu vederea de alți creditori, nu pentru că nu și-ar permite un împrumut, ci pentru că finanțările de valoare mică, pe termen scurt, se regăsesc cu greu în oferta altor instituții financiare. E posibil ca o parte din clienții care apelează la noi să fie la prima lor experiență cu un împrumut.

    Înainte de a emite un împrumut, este foarte important – atât pentru noi, cât și pentru clienți – ca aceștia să ia o decizie în cunoștință de cauză. Evităm orice interpretare greșită prin folosirea unui limbaj simplu și ușor de înțeles. Costul total, inclusiv valoarea dobânzii anuale efective sunt comunicate tuturor clienţilor înainte de semnarea contractului (pe site-ul nostru, în cadrul discuției telefonice la departamentul de relații cu clienții sau a vizitei la domiciliu) şi sunt menţionate clar în toate documentele contractuale și precontractuale.

    Dovada unui venit stabil este obligatorie pentru emiterea unui împrumut. Agenții ajută clienții să realizeze o evaluare a veniturilor și a cheltuielilor, pe baza căreia se calculează venitul net disponibil al acestora. Doar clienții care trec de această evaluare pot primi un împrumut. Aceste informații sunt introduse apoi în sistemul nostru de scoring, care generează o recomandare a sumei maxime care poate fi oferită pentru fiecare situație în parte.

    Evaluarea veniturilor are loc la domiciliul clienților indiferent dacă aceștia doresc să restituie împrumutul prin transfer bancar sau aleg serviciul opțional de gestionare la domiciliu.

    Chiar dacă luăm în considerare şi solicitări de împrumut de la persoane cu venituri modeste, sub medie, împrumutăm numai dacă avem convingerea că persoana respectivă poate plăti împrumutul şi numai sume de bani care nu o împovărează. De altfel, agenții sunt în măsură să identifice dacă comunitățile pe care le deservesc se confruntă cu probleme economice sau sociale, cum ar fi disponibilizări sau reduceri ale programului de lucru la o fabrică locală. Acest lucru ne permite să ne adaptăm deciziile de creditare (sisteme de scoring utilizate la nivel de sucursală) pe baza celor mai recente informații locale.

    De exemplu, jumătate din solicitările de credit pe care le primim sunt respinse în urma analizei bonităţii potenţialilor clienţi iar valoarea medie a împrumuturilor emise este circa 1.550 de lei, deşi suma maximă este 3.500 de lei. De regulă, clienții încep prin a împrumuta sume mici și ulterior, pe măsură ce își demonstrează capacitatea de plată, pot primi sume mai mari, pe perioade mai lungi.

    Pe lângă atitudinea responsabilă faţă de clienţi, sprijinirea educaţiei financiare pentru publicul larg este unul din principalele noastre obiective de responsabilitate socială. Suntem principalul susţinător al programului naţional de educaţie financiară Bugetul Familiei, derulat de Asociaţia pentru Protecţia Consumatorului (APC România) sub patronajul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului (www.bugetulfamiliei.ro).


  • Este adevărat că sunt situații când clienții plătesc de 4-5 ori suma împrumutată din cauza penalităţilor pentru întârziere la plată?

    Nu. Clienții nu plătesc niciodată mai mult decât ce își asumă prin semnarea contractului. Avem un contract explicit, de doar 4 pagini, în care toate costurile sunt descrise transparent, fără clauze suplimentare, anexe, steluțe sau cuvinte complicate. Dobânda este fixă pe toată perioada contractului și ne mândrim cu faptul că suntem singurul creditor din România care nu își penalizează clienții pentru întârziere la plată.

    Cu alte cuvinte, suntem înțelegători atunci când clienții noştri se confruntă cu dificultăți în a plăti ratele şi reeșalonăm împrumutul fără niciun cost suplimentar. Astfel, suma datorată nu crește și clienții au garanția că sunt în măsură să păstreze situația sub control dacă nu pot plăti una sau mai multe rate la timp. De exemplu, în 2012, cei mai mulți clienți au beneficiat de planuri de reeșalonare, fie prin părți parțiale (81% din total clienți), fie prin reeșalonări totale (72% din total clienți). Acesta este unul dintre principalele motive pentru care clienții ne apreciază și cea mai mare parte a lor sunt deja la cel puțin al doilea împrumut. Plata ratelor la termen este o condiţie esenţială pentru a putea beneficia de noi împrumuturi.


  • Pot achita împrumutul înainte de termen?

    Desigur, poţi restitui împrumutul oricând înainte de termen, caz în care vei beneficia de o reducere a costurilor totale. Această reducere depinde de tipul tău de împrumut, de timpul scurs de la acordarea sa şi de comportamentul tău de plată pe perioada desfăşurării contractului. 

    Dacă vei dori să achiţi anticipat împrumutul, tot ce trebuie să faci este sa contactezi departamentul de relaţii cu clienţii pentru a afla care este reducerea de care vei beneficia şi ce trebuie să faci pentru a plăti împrumutul. Dacă ai ales şi serviciul de gestionare la domiciliu a creditului, poţi lua direct legătura cu agentul tău, care îţi va oferi toate informaţiile de care ai nevoie.


  • Vreau ca membrii familiei mele să nu cunoască detaliile împrumutului meu. Este posibil?

    Vom discuta detaliile împrumutului tău numai cu tine şi nu cu alţi membri ai familiei tale sau cu oricare alte persoane. Pe de altă parte, îţi recomandăm să le spui persoanelor care locuiesc la aceeasi adresă cu tine (sau proprietarilor apartamentului în care locuieşti) despre faptul că un agent va vizita adresa respectivă pentru discuţia iniţială şi, după caz, pentru încasarea ratelor. În felul acesta, încercăm să evităm pe cât posibil situaţiile neplăcute sau stânjenitoare, atât pentru agenţii Provident, cât şi pentru clienţi şi cunoscuţii acestora.