Întrebări frecvente

Pot obţine un credit de consum de la Provident dacă am fost refuzat deja de alte instituţii financiare?

Provident ia în considerare toate cererile de împrumut, indiferent dacă solicitantul a fost refuzat de alte instituţii financiare. În acelaşi timp, scopul nostru este să acordăm împrumuturi într-un mod responsabil; de aceea evaluăm corespunzător posibilitatea solicitanţilor de a plăti împrumutul. Facem acest lucru întrucât nu este nici în interesul clienţilor, nici în al nostru de a împrumuta sume de bani pe care aceştia nu îşi permit să le restituie.

De aceea, dacă decizi să soliciţi un împrumut, te rugăm să ne oferi informaţii cât mai exacte care să ne ajute să evaluăm corect posibilitatea ta de a plăti suma împrumutată.

Când încep să plătesc ratele?

Dacă ai un împrumut fără serviciul la domiciliu, vei plăti prima rată după 17 zile de la semnarea contractului, prin ordin de plată, din contul tău în contul Provident. Dacă alegi şi serviciul de gestionare la domiciliu a creditului, vei plăti prima rată după şapte zile de la semnarea contractului, agentului Provident, chiar la tine acasă.

Care este costul total al unui împrumut şi în ce constă acesta?

Costul total pentru împrumut este stabilit printr-un contract de credit foarte transparent. Astfel, vei şti de la bun început care este suma împrumutată şi cum urmează să restitui împrumutul.

Costul unui împrumut depinde de tipul acestuia, adica de suma împrumutată şi de numărul de săptămâni în care se face restituirea. Costul total este fix pentru fiecare tip de împrumut şi include comisionul de analiză a dosarului, dobânda fixa totală şi, după caz, comisionul de gestionare la domiciliu a creditului. Te rugăm să foloseşti simulatorul de împrumut pentru a stabili tipul de împrumut care ţi se potriveşte şi pentru a vedea cuantumul fiecărui element al costului său.

Care este valoarea DAE pentru împrumutul meu?

Valoarea Dobânzii Anuale Efective (DAE) a împrumuturilor Provident variază între 79,41% şi 104,63%. Este foarte important de precizat că în cazul împrumuturilor pe termen scurt, cum sunt cele oferite de Provident, DAE nu este un indicator relevant, întrucât nivelul acesteia este influenţată în mod categoric de perioada de rambursare şi de periodicitatea plăţilor. De exemplu, un împrumut fără serviciul la domiciliu, de 1.500 de lei pe 51 de săptămâni are un cost total de 559,49 lei şi o DAE de 95,75%. Astfel, după cum se observă, DAE nu este exprimarea procentuală a costului total al împrumutului. Costul total de 559,49 lei, este menţionat fără echivoc în contractul de credit şi rămâne fix pe toată perioada împrumutului.

Pentru a fi relevant, este important ca DAE să fie folosită pentru a compara două produse financiare similare.

Odată ales tipul de împrumut, agentul Provident te va informa asupra DAE corespunzătoare împrumutului tău.

Ce este serviciul de gestionare la domiciliu a creditului?

Serviciul de gestionare la domiciliu a creditului este un serviciu opţional, oferit contra cost, prin care poţi primi banii în mână, în maximum 48 de ore, chiar la tine acasă. În acest fel, nu ai nevoie de un cont bancar pentru a lua un împrumut, iar ratele le plăteşti în confortul casei tale, după un program stabilit de comun acord cu agentul tău Provident. În felul acesta vei şti în fiecare săptămână care este situaţia plăţilor tale şi când vei putea beneficia de noi împrumuturi.

Te rugăm să foloseşti calculatorul de credit pentru a stabili tipul de credit care ţi se potriveşte şi pentru a vedea care sunt costurile acestuia.

Ce se întâmplă dacă nu pot plăti o rată la timp?

Primul lucru pe care îl ai de făcut este să iei legătura cu noi sunând la departamentul de relatii cu clientii la 021.9877 pentru a găsi împreună o soluţie pentru situatia ta. Dacă ai ales şi serviciul de gestionare la domiciliu a creditului poţi stabili direct cu agentul tău o modalitate de reeşalonare a plăţilor. În astfel de situatii, cel mai important este să dai dovadă de bunăvoinţă şi să colaborezi cu angajaţii şi reprezentanţii noştri de vânzări pentru a ajunge cu plata ratelor la zi. Doar aşa vei putea beneficia de împrumuturi Provident si pe viitor.

Ce sume de bani pot împrumuta şi pe ce perioade?

În funcţie de tipul de împrumut dorit, la o primă colaborare poţi solicita sume cuprinse între 500 si 3.500 de lei. Clienţii existenti pot obţine până la 5.000 de lei, în functie de comportamentul de plată şi de veniturile disponibile. Perioada de rambursare diferă în funcţie de tipul de împrumut ales. Dacă vrei să vezi un exemplu de grafic de rambursare, te rugăm să utilizezi calculatorul de credite.

Cum pot solicita un împrumut?

Pentru a solicita un împrumut de la Provident trebuie doar să completezi formularul online şi vei primi un răspuns în cel mai scurt timp. Alternativ, ne poti contacta telefonic la 021 9877 (apel cu tarif normal) de luni pâna vineri între 08.00 şi 21:00 sau sâmbată între 09:00 şi 17:00

Cum vă recuperaţi datoriile? Este adevărat că recurgeţi des la executări silite?

Nu. Întrucât oferim împrumuturi de valoare mică, pe termen scurt, valoarea individuală a datoriilor restante ale unui client nu depăşeşte 5.000 de lei, ceea ce înseamnă că ne este mult mai uşor să găsim soluţii flexibile pentru depăşirea situaţiilor de neplată, pentru fiecare caz în parte. De cele mai multe ori acest lucru înseamnă că le permitem clienţilor, pentru o perioadă limitată de timp, să plătească săptămânal atât cât îşi permit sau chiar să reeşaloneze împrumutul pe o perioadă mai lungă de timp, fără niciun cost suplimentar.

De altfel, una dintre principalele promisiuni pe care le facem clienţilor noştri este aceea că suntem înţelegători atunci când întâmpină dificultăţi reale în restituirea împrumutului. Această promisiune este inclusă în Angajamentul Provident faţă de clienţii săi, un document pe care îl trimitem tuturor clienţilor noştri şi care descrie standardele minime de calitate pe care le pot aştepta de la colaborarea cu noi şi care sunt aşteptarile noastre. În egală măsură, clienţii ştiu că a fi la zi cu plata ratelor este una dintre condiţiile prin care pot beneficia de noi împrumuturi şi pe viitor, iar cea mai mare parte dintre ei sunt deja la cel puţin al doilea împrumut.

În cazul în care clienţii refuză în mod repetat să colaboreze cu compania noastră pentru plata restanţelor, aceştia sunt transferaţi fără niciun cost suplimentar la departamentul intern de recuperare a datoriilor. Ca orice altă instituţie financiară, în ultima instanţa, nu excludem posibilitatea aplicării legislaţiei în vigoare pentru recuperarea datoriilor; până în acest moment nu am făcut-o niciodată.

De ce documente am nevoie pentru a solicita un împrumut şi care este venitul minim?

Ai nevoie de un act de identitate care să certifice cetăţenia română şi domiciliul stabil într-unul dintre oraşele în care oferim împrumuturi, o dovadă a unui venit cert (ex: fluturaş de salariu sau cupon de pensie) şi, după caz, o dovadă a unui cont bancar deschis în lei pe numele tău la orice bancă din România. Dacă alegi serviciul de gestionare la domiciliu a creditului primeşti banii în mâna în maximum 48 de ore de la apel, caz în care contul bancar nu mai este necesar.

Venitul minim disponibil per solicitant trebuie să fie de 300 de lei. Oferim împrumuturi persoanelor cu vârsta peste 18 ani.

Te rugăm să foloseşti simulatorul de credit pentru a stabili tipul de credit care ţi se potriveşte şi pentru a vedea care sunt costurile acestuia.

Pentru a afla care este suma maximă pe care o poţi primi cu venitul tău te rugăm sa suni la departamentul nostru de relaţii cu clienţii la 021 9877 (apel cu tarif normal) de luni până vineri între orele 8:00 şi 21:00 sau sâmbată între orele 9:00 şi 17:00.

Este adevărat că reprezentanţii de vânzări câştigă cu precadere din încasari şi că această abordare îi face să pună presiune pe clienţi să plătească?

Structura de comisionare a reprezentanţilor noştri de vânzări are la baza un principiu esenţial: recompensarea creşterii sănătoase a portofoliului de clienţi. Oferim un stimulent pentru atragerea de clienţi noi, însa cea mai mare parte a câştigurilor vine din comisioanele pentru încasari, tocmai pentru că vrem să încurajam un comportament responsabil.

Toţi agenţii beneficiază de programe de informare şi consiliere gratuite şi de îndrumare constantă întrucât ne dorim să oferim de fiecare dată cele mai bune servicii. Respectăm dreptul la intimitate al clienţilor, nu încurajam comportamentele agresive, ameninţătoare sau intruzive şi avem instrumente eficiente care le permit clienţilor noştri să ne trimită comentariile şi sesizările lor şi facem tot posibilul să le răspundem în maximum trei zile lucratoare.

În egală masură, reprezentanţii de vânzări sunt la rândul lor conştienţi că relaţia pe care o dezvoltă cu clienţii este crucială pentru succesul lor. Recomandările de la clienţii existenţi sunt cele care generează cele mai multe solicitări noi de împrumut; cu alte cuvinte, este firesc ca un reprezentant de vânzări să îşi dea silinţa să îşi încânte clienţii cu servicii de calitate: pe de o parte, clienţii mulţumiţi plătesc la timp, pe de alta, recomandă produsele şi serviciile noastre şi altor prieteni sau cunoscuţi.

Este adevarat că DAE la împrumuturile Provident depăseşte 100%?

În unele cazuri, da: valoarea dobânzii anuale efective (DAE) a împrumuturilor variază între 89% şi 104%. Ştim, pare uriaşă. Însă DAE nu este întotdeauna ceea ce pare, mai ales pentru împrumuturile de valoare mică, pe termen scurt, cum sunt cele pe care le oferim noi. Practic, orice creditor care calculează DAE pentru valori mici, pe termen scurt, va afişa DAE mult mai mari decât cele pentru împrumuturi de valoare mare, pe perioade foarte lungi. De exemplu, pentru un împrumut de 1.000 de lei pe 44 de săptămâni cu un cost total fix de 335,58 de lei, DAE este 102,31%, deşi costul total raportat la suma împrumutata este doar 33,56%!

Cu alte cuvinte, DAE nu este simplă adunare procentuală a tuturor costurilor unui credit. Cheia utilizării DAE este calcularea ei pentru aceleasi conditii de sumă, perioadă de rambursare, număr de rate, tip de dobândă, întrucât valoarea DAE diferă sensibil în funcţie de aceste variabile. Să luăm un exemplu:

Perioada rambursare 6 luni 12 luni (1 an) 24 luni (2 ani)
Valoare credit – 2.000 lei
Dobândă - 13%
Comision iniţial - 5%
DAE = 36% DAE = 25,40% DAE = 19,80
Suma totală de plată 2.177 lei 2.244 lei 2.382 lei

Ştim, pare incredibil: pe masură ce perioada de rambursare creşte, DAE scade, deşi costurile propriu-zise cresc! Cu alte cuvinte, un DAE mai mic nu înseamnă neaparat un cost mai mic.

În plus, e bine de ştiut că DAE nu ţine cont de o serie de taxe cum ar fi comisionul de penalizare în caz de întârziere a plăţii unei rate, comisionul de rambursare anticipată sau orice alt cost care nu poate fi estimat la momentul solicitării/acordării împrumutului. Cu alte cuvinte, DAE calculată iniţial este valabilă pâna în momentul în care se face o plată anticipată, se modifica dobânda sau sunt aplicate penalitaţi pentru întârziere la plată.

Nu în ultimul rând, DAE nu ţine cont de alte aspecte mai puţin tehnice, însă la fel de importante, cum ar fi rapiditatea cu care este emis împrumutul sau calitatea serviciilor oferite, elemente care pot face la fel de bine diferenţa între oferte de credit.

Mai multe despre cum se calculează DAE şi cum poate fi folosită pentru a alege împrumutul potrivit găseşti pe www.totuldespredae.ro.

Este adevărat că dobânda (sau costul total al unui împrumut) este de peste 100%?

Nu. Dobânda fixă anuală totală variază între 17% şi 45% în funcţie de suma împrumutata şi perioada contractului. Costul total fix raportat procentual la suma împrumutată pentru varianta prin transfer bancar variază între 30% şi 48%. Serviciul la domiciliu, care presupune înmânarea banilor în maximum 48 de ore şi încasarea ratelor săptămânale de la domiciliul clienţilor, este un serviciu opţional (deci clienţii aleg în mod expres să beneficieze de el), oferit contra cost. Costul procentual al serviciului la domiciliu, raportat la suma împrumutată, variază între 37% şi 63%, în funcţie de suma împrumutată şi de perioada contractului.

În oricare caz, atunci când analizăm costurile noastre cu cele ale altor instituţii financiare, este important să avem în vedere faptul că, fiind o IFN, Provident nu poate atrage depozite de la populaţie (deci trebuie să se împrumute la rândul său) iar costurile noastre acoperă riscul pe care ni-l asumăm oferind împrumuturi fără garanţii. Acest lucru este cu atât mai important cu cât Provident nu percepe penalităţi pentru întârziere la plată, ceea ce înseamnă că suma datorată nu poate creşte pe perioada împrumutului, cum se întâmplă adesea la alţi creditori.

De altfel, clienţii apreciază în primul rând aspectul uman al afacerii noastre, adică modul în care sunt trataţi, atenţia şi calitatea serviciilor pe care le primesc. Credem că ceea ce ne diferenţiază de alţi creditori este acest serviciu personalizat care derivă din relaţia reprezentant vânzări-client. Oferim fără birocraţie acces rapid la finanţare, costuri transparente şi fixe pe toată perioada împrumutului, confort şi servicii de calitate. Nu întâmplător cea mai mare parte a clienţilor noştri aleg serviciul suplimentar de gestionare la domiciliu. Ei apreciază faptul că pot alege să beneficieze de vizita saptamânală a unui reprezentant de vânzări şi de faptul că primesc banii acasă în mai puţin de 48 de ore. Peste 90% dintre toate împrumturile pe care le-am acordat în 2012 au fost către clienţi care au ales serviciul suplimentar de gestionare la domiciliu.

Este adevărat că produsele Provident se adresează şi unor oameni needucaţi financiar?

Da, însă creditarea responsabilă şi educaţia financiară sunt două componente esenţiale ale modelului nostru de afaceri. Produsele noastre se adreseaza şi persoanelor cu venituri medii şi mici, care sunt adesea trecute cu vederea de alţi creditori, nu pentru că nu şi-ar permite un împrumut, ci pentru ca finanţările de valoare mică, pe termen scurt, se regăsesc cu greu în oferta altor instituţii financiare. E posibil ca o parte din clienţii care apelează la noi să fie la prima lor experienţa cu un împrumut.

Înainte de a emite un împrumut, este foarte important – atât pentru noi, cât şi pentru clienţi – ca aceştia să ia o decizie în cunoştinţă de cauză. Evităm orice interpretare greşita prin folosirea unui limbaj simplu şi uşor de în?eles. Costul total, inclusiv valoarea dobânzii anuale efective sunt comunicate tuturor clienţilor înainte de semnarea contractului (pe site-ul nostru, în cadrul discuţiei telefonice la departamentul de relaţii cu clienţii sau a vizitei la domiciliu) şi sunt menţionate clar în toate documentele contractuale şi precontractuale.

Dovada unui venit stabil este obligatorie pentru emiterea unui împrumut. Reprezentanţii de vânzări ajută clienţii să realizeze o evaluare a veniturilor şi a cheltuielilor, pe baza căreia se calculează venitul net disponibil al acestora. Doar clienţii care trec de această evaluare pot primi un împrumut. Aceste informaţii sunt introduse apoi în sistemul nostru de scoring, care generează o recomandare a sumei maxime care poate fi oferită pentru fiecare situaţie în parte.

Evaluarea veniturilor are loc la domiciliul clienţilor indiferent daca aceştia doresc să restituie împrumutul prin transfer bancar sau aleg serviciul opţional de gestionare la domiciliu.

Chiar dacă luăm în considerare şi solicitări de împrumut de la persoane cu venituri modeste, sub medie, împrumutăm numai dacă avem convingerea că persoana respectivă poate plăti împrumutul şi numai sume de bani care nu o împovărează. De altfel, reprezentanţii de vânzări sunt în măsură să identifice dacă comunitaţile pe care le deservesc se confruntă cu probleme economice sau sociale, cum ar fi disponibilizări sau reduceri ale programului de lucru la o fabrică locală. Acest lucru ne permite să ne adaptăm deciziile de creditare (sisteme de scoring utilizate la nivel de sucursală) pe baza celor mai recente informaţii locale.

De exemplu, jumătate din solicitările de credit pe care le primim sunt respinse în urma analizei bonităţii potenţialilor clienţi iar valoarea medie a împrumuturilor emise este circa 1.550 de lei, deşi suma maximă este 3.500 de lei. De regulă, clienţii încep prin a împrumuta sume mici şi ulterior, pe măsură ce î?i demonstrează capacitatea de plată, pot primi sume mai mari, pe perioade mai lungi.

Pe lângă atitudinea responsabilă faţă de clienţi, sprijinirea educaţiei financiare pentru publicul larg este unul din principalele noastre obiective de responsabilitate socială. Suntem principalul susţinător al programului naţional de educaţie financiară Bugetul Familiei, derulat de Asociaţia pentru Protecţia Consumatorului (APC România) sub patronajul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului (www.bugetulfamiliei.ro).

Este adevărat că sunt situaţii când clienţii plătesc de 4-5 ori suma împrumutată din cauza penalităţilor pentru întârziere la plată?

Nu. Clienţii nu plătesc niciodată mai mult decât ce îşi asumă prin semnarea contractului. Avem un contract explicit, de doar 4 pagini, în care toate costurile sunt descrise transparent, fără clauze suplimentare, anexe, steluţe sau cuvinte complicate. Dobânda este fixă pe toată perioada contractului şi ne mândrim cu faptul că suntem singurul creditor din România care nu îşi penalizează clienţii pentru întârziere la plată.

Cu alte cuvinte, suntem înţelegători atunci când clienţii nostri se confruntă cu dificultaţi în a plăti ratele şi reeşalonăm împrumutul fără niciun cost suplimentar. Astfel, suma datorată nu creşte şi clienţii au garanţia că sunt în măsură să păstreze situaţia sub control dacă nu pot plăti una sau mai multe rate la timp. De exemplu, în 2012, cei mai mulţi clienţi au beneficiat de planuri de reeşalonare, fie prin parţi parţiale (81% din total clienţi), fie prin reeşalonari totale (72% din total clienţi). Acesta este unul dintre principalele motive pentru care clienţii ne apreciază şi cea mai mare parte a lor sunt deja la cel puţin al doilea împrumut. Plata ratelor la termen este o condiţie esentială pentru a putea beneficia de noi împrumuturi.

Pot achita împrumutul înainte de termen?

Desigur, poţi restitui împrumutul oricând înainte de termen, caz în care vei beneficia de o reducere a costurilor totale. Aceasta reducere depinde de tipul tău de împrumut, de timpul scurs de la acordarea sa şi de comportamentul tău de plată pe perioada desfăşurării contractului.

Dacă vei dori să achiţi anticipat împrumutul, tot ce trebuie să faci este să contactezi departamentul de relaţii cu clientii pentru a afla care este reducerea de care vei beneficia şi ce trebuie să faci pentru a plăti împrumutul. Dacă ai ales şi serviciul de gestionare la domiciliu a creditului, poţi lua direct legătura cu agentul tău, care îţi va oferi toate informaţiile de care ai nevoie.

Vreau ca membrii familiei mele să nu cunoască detaliile împrumutului meu. Este posibil?

Vom discuta detaliile împrumutului tău numai cu tine şi nu cu alţi membri ai familiei tale sau cu oricare alte persoane. Pe de altă parte, îti recomandam să le spui persoanelor care locuiesc la aceeaşi adresă cu tine (sau proprietarilor apartamentului în care locuieşti) despre faptul că un reprezentant de vânzări va vizita adresa respectivă pentru discuţia initială şi, după caz, pentru încasarea ratelor. În felul acesta, încercam să evităm pe cât posibil situaţiile neplăcute sau stânjenitoare, atât pentru reprezentanţii de vânzări Provident, cât şi pentru clienţi şi cunoscuţii acestora.