• Sună la 021 275 75 75

  • Trimite SMS la 1805

Obligații pentru afacerile la început de drum

Din momentul în care goana după hârtii s-a încheiat și ai intrat în posesia certificatului de înmatriculare a firmei, ei bine…n-ai scapăt de griji. Trebuie achiziționate registrele obligatorii, casa de marcat etc. Nu amâna; amenzile în caz contrar pot fi piperate.


În mod normal vei plăti impozit de 3% pe cifra de afaceri ca microîntreprindere dar în situațiile în care firma se încadrează la impozitul de 16% pe profit (veniturile trec de 65.000 de euro sau ponderea veniturilor realizate din consultanţă şi management în veniturile totale este de peste 20%), până pe data de 25 din prima lună a trimestrului următor ai obligația să calculezi, să declari și să achiți impozitul pe profit. Dacă ai înființat un punct de lucru, trebuie să-l declari la Fisc, în caz contrar poți fi amendat.


Cu 500-1.000 de lei poți fi amendat si dacă nu procuri, de la Administrația Financiară, în termen de 30 de zile de la înființarea firmei, registrul unic de control. Dacă faci încasări în numerar pentru produsele vândute populației, trebuie să mai cumperi și casa de marcat și să declari la Administrația Financiară, comisionul (adaosul) perceput. Scapi fără o casă de marcat dacă faci livrari prin curier, vânzări prin automate, servicii de întreținere la domiciliul clientului etc.

Ce obligații are o persoană fizică autorizata (PFA)? Nu mai târziu de 15 zile de la înființare va trebui să declare veniturile estimate pentru anul în curs. Registrul unic de control trebuie achiziționat tot în 30 de zile de la înființare, ca la SRL-uri.

Suplimentar pentru operațiuni de comerț exterior

Firmele care fac livrari și achiziții din spațiul UE vor trebui să se înregistreze în Registrul Operatorilor Intracomunitari (ROI), iar cele care fac operațiuni de import din țări extracomunitare vor solicita de la Autoritatea Vamală un cod special (EORI) ce va fi utilizat la toate operațiunile vamale din spatiul UE.

Pentru companiile plătitoare de TVA înregistrarea în ROI se face la Administrația Financiară, prin depunerea unei cereri. Firmele neplătitoare de TVA vor trebui să obțină un cod de TVA. Se scapă de grija înregistrării în ROI dacă valoarea achizițiilor pentru neplătitorii de TVA este mai mică de 10.000 euro.


                                                                                                        Articol scris de Cristi Dogaru,specialist în jurnalism economic