• Sună la 021 275 75 75

  • Trimite SMS la 1805

Mini-ghid de supraviețuire în afaceri

Pentru a supraviețui, micile afaceri trebuie să folosească inteligent toate pârghiile puse la dispoziție de autorități pentru sprijinirea sectorului IMM și să speculeze la maximum spațiile libere în care marii jucători nu se pot strecura din cauza gabaritului. 
  
De exemplu, antreprenorii pot accesa din timp în timp linii de finanțare gratuite oferite sub formă de ajutoare de minimis. Un astfel de program a fost derulat în ultimii 2 ani și presupunea acordarea de fonduri nerambursabile pentru IMM-urile care generau locuri de muncă. Finanțarea era condiționată de angajarea a minimum 5 persoane pentru alocări de maximum 100.000 de euro sau de minimum 7 locuri de muncă nou-create la sume acordate mai mari de 100.000 de euro. Noile angajări trebuiau să fie menținute cel puțin 3 ani iar compania beneficiară era obligată să conserve în acest interval și vechile locuri de muncă existente anterior obținerii finanțării. Chiar dacă în acest an nu mai există fonduri pentru ajutoare de minimis, este de așteptat ca într-o formă sau alta aceste programe să fie reluate în viitorul apropiat și ar fi păcat să le ratezi mai ales dacă vorbim de o firmă de dimensiuni mici sau medii ce plănuiește să demareze un program de investiții.  
  
O ocazie asemănătoare de reducere a costurilor, de această dată cu forţa de muncă, o reprezintă programele de stimulare a angajării tinerilor, persoanelor cu dizabilități etc. Ultimul astfel de program (“Garanția tinerilor”) lansat în aprilie pune la bătaie aproape jumătate de miliard de euro din bani europeni vizând până la 440.000 de noi locuri de muncă.  

Astfel, firmele care angajează tineri între 16 și 24 de ani vor primi 200 de euro plus încă 500 de lei lunar pentru fiecare dintre ei timp de un an. Sunt obligate însă să îi țină în companie cel puțin un an și jumătate. Se vor da bani pentru stagii de ucenicie, stagii de specializare, pentru prime de mobilitate, prime de instalare și subvenții pentru angajatori. Dacă ai de gând să te extinzi, să-ți lărgești echipa și nu vizezi angajați super-specializați, participarea la program îți poate aduce ceva economii. 
  

Tot la capitolul reducerea costurilor operaţionale, benefice pentru orice mică afacere la început de drum, intră raționalizarea cheltuielilor cu chiria, comunicarea, combustibilul, consumabilele etc. Poți alege astfel ca primul sediu să fie în locuința fondatorilor (mai ales dacă vorbim de magazine on-line), telefoanele trebuie să împartă aceeași rețea, autoturismele folosite să fie “economice”, etc.

Nu în ultimul rând, business-urile de buzunar trebuie să speculeze inteligent toate nișele de piață în care firmele-mamut nu se pot strecura. Asta deoarece nu pot rivaliza cu aceştia din urmă la capitolul adaosuri comerciale (la rulaje mari marjele de profit sunt mici) dar îi pot bate la capitolul personalizare a ofertei.  

                                                                                                        Articol scris de Cristi Dogaru, specialist în jurnalism economic