• Sună la 021 275 75 75

  • Trimite SMS la 1805

Cum faci rost de bani ca să îți transformi o pasiune în business

Cristian China BirtaAnul viitor o să împlinesc 10 ani de blogging. Dap, zece ani au trecut de când am decis (oho, habar nu aveam atunci că o să ajung atât de departe...) să îmi transform o pasiune într-un business. Și bine am făcut. Una din cele mai bune decizii pe care le-am luat în viața mea :)

Acuma, adevărul adevărat este că, în toamna lui 2007, când am dat drumul blogului, ordinea a fost un pic inversă. Adică oricum lucram în domeniul comunicării și am simțit atunci că faza asta cu blogurile are mare potențial de business. Așa că am trecut la treabă. Așa a început, ca idee de business, nu ca pasiune. Dar apoi bloggingul m-a acaparat cu trup și suflet, ca să zic așa, iar ceea ce părea o promisiune de pasiune s-a transformat într-o pasiune adevărată!

Dar nu am uitat nici o clipă că am început pe ideea de business. Cu o strategie, cu niște obiective, cu un plan editorial și - foarte important! - cu investiții. Pentru că, oricum o dați și oricum o învârtiți, business fără investiții nu se poate. Punct. Bagi ceva ca să scoți ceva și un pic mai mult, ca să o zic direct de la peluza unde îmi place mie să mă situez în viață :)

Știu mulți oameni cu pasiuni. Oameni frumoși, pentru care a înseamnă mult mai mult ce fac pentru pasiunea lor decât ceea ce fac la job (zic generic, ați înțeles ideea). I-am cam întrebat pe toți de ce nu fac acel pas decisiv pentru a-și transforma hobbyul în business. Și le dădeam exemplul meu.

Răspunsurile sunt diverse. Unii îmi spun ”bine, măh, dar tu ești Chinezu, ție ți-e ușor...”, fără să se gândească la faptul că nu am fost întotdeauna ”maimuța” care sunt acum :) Alții mi-au mărturisit că le este frică să plece de la un venit sigur (deși mititel) la un mod de a face bani care nu îți oferă nici o garanție. Alții mi-au spus să nu știu absolut nimic despre ceea ce înseamnă să faci business și că asta li se pare un obstacol de netrecut. Iar alții mi-au spus că nu îi lasă sufletul să își transforme pasiunea în business :)

Am încercat să îi ajut pe toți cei cărora le surâdea ideea de a face pasul acesta decisiv. Le-am răspuns la întrebări, i-am pus în legătură cu oameni care ar fi putut să îi ajute, am stat aproape de ei să îi ajut cum pot. Unii au făcut pasul. Și cei mai mulți o duc bine. Alții nu. Cum se întâmplă, de regulă, când o iei pe calea antreprenoriatului.

Una din temele principale de discuției cu potențialii antreprenori a fost, cum lesne vă puteți aștepta, banii. Pentru că, again, într-un business trebuie să bagi bani ca să scoți bani. Nu există altă variantă. Punct.

Există un acronim în business care funcționează de minune când vine vorba despre investiția inițială într-un business: FFF. Adică Family, Friends, Fools. Prima dată te uiți înspre familia (în sensul larg) pentru a obține bani, apoi către prieteni, iar apoi către acei ”fools” care cred în visul tău și sunt dispuși să te sprijine :) Dar, odată epuizată această resursă triplă, investiția trebuie să vină dintr-un împrumut.

Ei bine, ajunși în acest moment, simt că mulți dintre voi începeți să încruntați sprânceana. Și vă înțeleg :) Căci și eu, ajuns în acel moment antreprenorial al existenței mele când a trebuit să apelez la un împrumut ca să cresc businessul, am încruntat sprânceana. Dar, dacă îmi dați voie, în rândurile de mai jos încerc să vă spun care sunt beneficiile pentru un antreprenor al unui împrumut contractat de la o instituție, spre deosebire de banii adunați de la FFF.

Beneficiul principal este - direct spus - că te ajută să îți crești businessul. Banii pe care îi împrumuți îi investești în ceea ce te ajută să mergi mai departe, fie că este vorba despre mijloace fixe, angajați, diverse tool-uri, tu decizi despre ce este vorba. Cu scopul evident și asumat până în ultima fibră antreprenorială pe care o ai că vrei să crești, să te dezvolți, să investești acești bani ca să scoți și mai mulți bani.

antreprenoriat cristian china birtaUn alt beneficiu ține de mentalitate. Și este unul teribil de important! Pentru că un împrumut te ajută să intri mai rapid în mindsetul de business. Cred că ați înțelege mai bine ce vrea să spun dacă ne apucăm să comparăm modul în care ne raportăm la banii strânși de la FFF versus un împrumut de la o instituție. În cazul în care ai luat bani de la mama, fratele sau de la cel mai bun prieten, presiunea care există asupra ta să îi returnezi este una - cum să îi zic... - mai blândă, mai familiară :) Adică, vorba aia, mama te mai păsuiește (poate nici măcar nu mai îi vrea înapoi), fratele zice ”lasă, când poți tu”, iar prietenul o bagă pe aia cu ”măcar mai dă și tu o bere din când în când” :)) Pe când presiunea pe care o simți când ai un împrumut pe contract, ca să zic așa, este una mult mai mare. Și benefică

De ce benefică? Pentru că presiunea unui împrumut te ajută să ajungi mult, mult, mult mai repede la o concluzie fundamentală pentru afacerea ta: trebuie obligatoriu să ai un business plan. Pe care să ți-l asumi 100% pe sistem de visat noaptea, dacă vrei :)) Această presiune, altfel spus, îți șoptește așa: obiectivul tău financiar este să încasezi pentru că trebuie să plătești costurile recurente (chirie, telefon, alea alea), furnizorii, angajații și colaboratorii, să mai și trăiești din banii ăia și, desigur, să îți plătești ratele. Fără această presiune, vă întreb, nu-i așa că ați lăsa-o un pic mai moale? :)

Te mai ajută și să fii foarte atent la cashflow. Care înseamnă că trebuie să te asiguri că în ziua X tu trebuie să ai destui bani ca să poți să faci plăți, inclusiv ratele. Mă rog, am simplificat la maximum, ați înțeles ideea. Și de aceea, de multe ori, alegi să îți investești resursele în proiecte mai mici, cu return rapid decât în proiecte mai mari, care poate că îți aduc un venit teoretic mult mai mare, dar pe termen mai lung, care nu se prea pupă cu necesarul tău de cashflow. Este doar un exemplu, ca să înțelegeți mai bine ce vreau să spun. 

Mulți antreprenori cu care am povestit mi-au recunoscut (deși cei mai mulți doar cu jumătate de gură :D) că presiunea pe care au resimțit-o din partea ”ratelor” a fost unul din cele mai importante motive de a strânge din dinți și de a merge mai departe. Pentru că, dragilor, atunci când mergi pe calea antreprenoriatului este nevoie de multe strângeri din dinți :) Dar, pe de altă parte, face parte din farmecul meseriei, ca să zic așa. Pentru că, de fiecare dată după ce ai trecut cu bine de un moment dificil, te simți minunat. Și fiecare astfel de moment este o confirmare a faptul că este bine ceea ce faci și că ți-ai ales bine drumul în viață :)

Cam asta am avut a vă spune în această chestiune. Aștept cu drag întrebările voastre. Căci răspunsurile o să vină din partea unuia căruia puteți să îi spuneți Chinezu Pățitu :)) Căci vă voi răspunde nu din cărți, ci din experiența datului cu capul antreprenorial de multe praguri, de care am trecut cu niște cucuie care mă îndreptățesc acum să stau în fața voastră și să vă îndemn să mă întrebați ce vreți voi.

O altă poveste despre afaceri pornite din pasiune este cea din spotul campaniei Provident, “Fotografa”, care prezintă povestea unei tinere care își transformă pasiunea într-o mica afacere, cu un împrumut de la Provident cu care își achiziționeză un aparat foto profesional. Totodată, campania “Fotografa” aduce în prim plan împrumutul în valoare de 10.000 de lei pe perioade de până la 18 luni lansat de Provident anul trecut, potrivit pentru persoanele care vor să-și transforme o pasiune într-un mică afacere.

Cristian China-Birta este blogger pe cristianchinabirta.ro şi antreprenor online.
Este iniţiatorul platformei de blogging, Blogal Initiative şi co-proprietar al companiei Kooperativa 2.0. 


O altă poveste despre afaceri pornite din pasiune este cea din spotul campaniei Provident, “Fotografa”, care prezintă povestea unei tinere care își transformă pasiunea într-o mica afacere, cu un împrumut de la Provident cu care își achiziționeză un aparat foto profesional. Totodată, campania “Fotografa” aduce în prim plan împrumutul în valoare de 10.000 de lei pe perioade de până la 18 luni lansat de Provident anul trecut, potrivit pentru persoanele care vor să-și transforme o pasiune într-un mică afacere
O altă poveste despre afaceri pornite din pasiune este cea din spotul campaniei Provident, “Fotografa”, care prezintă povestea unei tinere care își transformă pasiunea într-o mica afacere, cu un împrumut de la Provident cu care își achiziționeză un aparat foto profesional. Totodată, campania “Fotografa” aduce în prim plan împrumutul în valoare de 10.000 de lei pe perioade de până la 18 luni lansat de Provident anul trecut, potrivit pentru persoanele care vor să-și transforme o pasiune într-un mică afacere