• Sună la 021 275 75 75

  • Trimite SMS la 1805

Cum am devenit antreprenor

Dana Rogoz“Antreprenoriat” – ce cuvant complicat. Mă bufneşte râsul numai când mi-l imaginez pe Vlad încercând să-l pronunţe. Pe cât de complicat e cuvântul, pe atât de simplu şi frumos au crescut lucrurile în cazul propriului meu business. Pentru că primesc multe întrebări legate de acest subiect, azi vă voi povesti mai pe larg despre cum am ajuns antreprenor, cum mi-am ales ideea de business, cum am finanţat-o, care au fost provocările la început şi ce lecţii am învăţat până acum din toată această experienţă.

Ce ciudat! În urmă cu 5 ani, când eram la început cu blogul meu de fashion, nici nu imi trecea prin cap că pasiunea mea s-ar putea transforma într-o zi într-un business. Scriam şi făceam fotografii pentru blog fără să câştig ceva din el la vremea respectivă, căci bugetele pentru blogging au început să crească semnificativ abia în ultimii 3 – 4 ani. Dar îmi plăcea, publicul creştea şi pasiunea se… înteţea.  Încet-încet, am construit în jurul blogului o comunitate importantă de doamne şi domnişoare interesate de moda la fel de tare mine, care mă responsabiliza şi care mă determina să merg mai departe pe acest drum, pornit strict ca un hobby.

Dând timpul înapoi, îmi dau seama că o decizie extrem de bună a fost să urmez cursurile de Fashion Marketing de la Artcademy, cu profesorii de la Mod’Spe Paris, timp de 1 an de zile. Pentru că atunci am invăţat ABC-ul lansării unui brand pe această piaţă, atunci am început să am o gândire (puţin mai) organizată. Cred că sunt foarte mulţi designeri extrem de talentaţi, dar care nu au nici instruirea şi nici abilitatea de a-şi face creaţiile cunoscute şi – foarte important – vandabile!

La finalul anului de studiu, aveam în plan lansarea unui produs care să îmi poarte semnătura şi care să se vândă prin intermediu blogului. Aceea era ţinta mea la momentul respectiv. Alţi bloggeri internaţionali lansaseră deja tricouri, pantofi sau bijuterii. Dar eu voiam să aştept până în momentul în care am o idee inovatoare, care merită cu adevărat să fie pusă în practică.

Iar în luna de miere, plecată cu rulota noastră hai – hui prin Europa, s-a născut şi ideea de business. Mi-a venit din senin, fără să mă agit, fără să îmi pierd nu ştiu câte ore în faţa unui laptop sau a unei agende, cu pixul în gură şi sprâncenele încruntate. Nu, ideile bune vin în momente de linişte, de calm. Iar în cazul meu se pare că vin mai des când sunt în maşină şi Radu conduce… dar să nu divagăm. Ideea mea, după cum bine ştiţi, era să lansez “genţi cu feţe detaşabile”. Stiam din primul moment cum vreau să arate şi cine mi-aş dori să le poarte.

Primul sfat: este extrem de imporant să îţi cunoşti targetul. Şi nu la modul general – femei, 18 – 40 ani, venit mediu şi peste mediu , bla bla. Nu, să o cunoşti pe cumpărătoarea ideală a viitorului tău brand în detaliu: ce preocupări are, ce muzică ascultă, în ce magazine intră, pe ce cheltuieşte banii etc.

M-am întors din luna de miere hotărâtă să lansez aceste genţi cu feţe detaşabile. De la idee şi până la lansarea lor efectivă a durat 7 luni. Şi aici vine sfatul cu numărul 2: o să întâlniţi foarte mulţi oameni care vă vor întâmpina cu un “Nu se poate!” rostit cu glas hotărât, mai ales dacă veniţi cu o idee inovatoare. Nu vă lăsaţi descurajaţi!

Sfatul 3: oamenii cu care urmează să lucraţi trebuie să creadă şi să iubească ideea voastră aproape (căci chiar la fel nu se poate) la fel de mult voi. Trebuie să credeţi unul în celălalt de la bun început, altfel nu funcţionează. Gândiţi-vă că eu am luat la rând o mulţime de ateliere din Bucureşti, în speranţa că voi găsi unul care să poată realiza prototipul aşa cum îl visam eu. Şi mă loveam de tot felul de smecheraşi, dornici să o ameţească pe “vedeta de la Pro teveu”, care sigur nu are ea habar de cât costă o geantă, laptele sau cu ce se mănâncă viaţa, în general. Dacă puteţi crede, unii îmi cereau 300 de euro manopera pe aceeaşi geantă pe care voi o cumpăraţi acum cu 300 de lei. Şi aş fi putut accepta, ca să scutesc drumurile şi alte negocieri sâcâitoare pe care le ai la început..şi aş fi dat-o în bară lamentabil. Sau poate s-ar fi găsit cumpărători şi pe această nişă. Dar nu erau oamenii mei, nu erau doamnele şi domnişoarele care mă urmăreau pe blog de mulţi ani şi care ştiau că am bun simţ, că întotdeauna mi-am cheltuit cu măsură banii munciţi de mine, în 20 de ani de televiziune. Şi iar mă întorc la sfatul numărul 1 şi vă spun că e obligatoriu să ştiţi de la bun început cui vă adresaţi!

După ce alţi marochineri de prin Bucureşti încercau să mă abramburească lăudându-se că au lucrat pentru Prada (TOŢI lucraseră, ceea ce era cel puţin dubios…), am început să măresc aria de căutare şi am ajuns la Buzău, unde se produc şi acum genţile mele.

Sfatul cu numărul 4: Nu îţi trebuie o sumă impresionantă de bani la început de drum, dacă alegi genul acesta de afacere. Sigur ca eu aveam deja notorietate, iar asta a contat foarte mult la început. Dar dacă produsul ar fi fost unul plictisitor sau dezamăgitor, cu siguranţă Moon ar fi apus de mult. Eu am investit la început 3.000 de euro în materiale şi manoperă pentru primele 50 de genţi, deschiderea unei firme, avocat, contabil, OSIM şi alte chestiuni obligatorii. Dacă ţineţi minte, nu aveam un site de cumpărături, pentru că am fost foarte rezervată în pronosticurile succesului. Ba chiar mă gândeam că o să rămân cu cele 50 de genţi pentru cine ştie cât timp prin casă şi că toţi prietenii mei, pentru orice viitoare ocazie, vor avea să primească o…nouă geantă Moon.

Sfatul cu numărul 5: la început, poţi face multe lucruri de unul singur şi cu un laptop. Eu verificam comenzile primite pe mail, eu le împachetam, eu chemam curierul, eu făceam tot, tot, tot. Şi nu din economie, ci din dorinţa de a trece prin tot procesul, pentru ca voiam să fiu acolo, implicată în cele mai mici detalii. Sigur că cele 50 de genţi s-au vândut în primele zile şi că dintr-odată puteam vorbi de un “business”. Repet, nu aveam speranţe la început că se va mai întâmpla ceva după aceste 50 de genţi. Dar uite că am împlinit 3 ani şi am un magazin în mall care poartă sigla Moon by Dana Rogoz, am o mulţime de produse lansate şi încă multe altele pe lista de aşteptare. 

antreprenoriat dana rogoz Sfatul cu numărul 6: fă-ţi un plan de afaceri. Uite eu aici am greşit. Făcusem business plan-uri fictive în timpul cursurilor pentru Artcademy, petrecusem ore în faţa tabelelor pentru calcule care nu aveau să se materializeze niciodată, doar aşa, ca exerciţiu, şi când în sfârşit mi-am lansat propriul brand, nu mi-am făcut niciun business plan, nu am deschis niciun Excel. Şi sfatul meu e să nu faceţi ca mine. Pentru că eu nu am îndrăznit să visez departe, dincolo de cele 50 de genţi. Ori voi trebuie să puneţi pe hârtie de la început toate cheltuielile de acum, dar şi pe cele de peste 1 an sau de peste 2 ani, cu numărul de angajaţi şi produsele la care doriţi să ajungeţi. Şi atunci veţi şti exact dacă toate calculele voastre se susţin pe termen lung.

Sfatul cu numărul 7: Toată lumea visează acum la propria afacere, în domenii foarte diferite. Cu toţii simţim acum nevoia să fim independenţi, nu vi se pare? Pe câţi oameni din multinaţionale nu i-am auzit spunând că „bă, vreau să îmi deschid ceva...”. Nu cred că trebuie să îţi dai acum demisia, căci ai brusc o idee bună. Cred că înţelept ar fi să lucrezi în paralel, atât cât se poate, şi să faci această mişcare când eşti convins că „noua idee” merită acest risc.

Sfatul cu numărul 8: Succesul nu vine peste noapte. Sunt unele business-uri care e firesc să se mişte abia după 2 ani. Deci, răbdare...

Sfatul cu numărul 9: La Pop Up Store Moon by Dana Rogoz angajez constant fete noi, pentru că cele mai multe sunt studente, care la un moment dat fie nu mai fac faţă programului, fie se mută sau îşi găsesc un job pe domeniul lor şi...pleacă. Şi de fiecare dată mă gândesc că treaba asta cu propriul brand nu e deloc uşoară. Acelaşi gând revine şi înainte de fiecare lansare a unui nou produs, când nu dorm zile la rând, să pun cap la cap toate detaliile. Sunt momente foarte grele în care simţi că efortul e uriaş. Dar, e ceva normal, aşa că pregăteşte-te şi pentru asta.

Sfatul cu numărul 10: nu uitaţi să vă şi bucuraţi de tot ce realizaţi, să vă daţi acest timp din când în când pentru a vă detaşa de grijile zilnice pe care orice afacere vi le aduce, şi să vă bucuraţi!

O altă poveste despre afaceri pornite din pasiune este cea din spotul campaniei Provident, “Fotografa”, care prezintă povestea unei tinere care își transformă pasiunea într-o mica afacere, cu un împrumut de la Provident cu care își achiziționeză un aparat foto profesional. Totodată, campania “Fotografa” aduce în prim plan împrumutul în valoare de 10.000 de lei pe perioade de până la 18 luni lansat de Provident anul trecut, potrivit pentru persoanele care vor să-și transforme o pasiune într-un mică afacere.

Dana Rogoz este actriţă, blogger (www.danarogoz.com) şi creator al brand-ului Moon by Dana Rogoz.